DEMAM BAJU BUDAK....

Salam Buat Semua....
DEMAM? Yup..Mama betul2 DEMAM tgk baju kids yg berlambak2 tadi..fuhhh....supplier baju datang...MASYA ALLAH..cantik2..x tau mana nak cekup..heheheh..

Dalam pada tu..sempat Mama mengadun Pandan Coconut & Choco Marble Muffin sblm supplier tu datang...heheh..x sempat nak snap gambar...abis woo....makan panas2...wangi betul bau muffin tu...nyum..nyum..nyum...

Ermmm...untuk pembaca setia celoteh Mama...jemputlah ke http://iglootots.blogspot.com untuk N3 baju2 kids yang bisa mencairkan hati2 para ibu bapa sekelian...dan harga boleh dirunding untuk serious buyer...heheh..


Orange Stripes PONEY Dress





White WALT DISNEY Romper




p/s : k.hana....boleh jugak nak pos ke JEPUNG...thanks for the Muffin's Recipe..tapi menderhaka sket..sebab tukar perasa..hehehe..nak tunjuk kreatif tuh..



Duit DEMAM,
iGLoo MaMa
Shah Alam

Aduh...Sakit Kepala....

Salam buat semua...

Kepala sakit...dari semalam Mama rasa mcm kepala ni berdenyut-denyut..tapi masih boleh ditahan. Mama x suka makan panadol atau ubat sakit kepala kecuali mmg dah x boleh nak tahan sakitnya. Dan selalunya..kalau Mama makan panadol..Mama kena pegi tdo dlm bilik yg digelapkan dan disejukkan...Baba paham bebenor kalau Mama sakit kepala...dan Baba dengan rela hati menolong Mama menjaga kids buat sementara waktu..but..sekarang ni..kalau sakit kepala..kenalah tahan sendiri..sampai malam nnt baru makan ubat n tdo....tu pun kalau tak dikejutkan oleh jeritan Balqees tgh malam. Heheheh..Balqees ni, makin besar..makin kuat isap susu malam..kalau tak layan..jeritan dia..satu Seri Ixora ni boleh dengar rasanya..nak tak nak..bangun jugak le...

Sakit2 kepala pun...sempat gak buat home made stoberi eskrim...dan mini pizza..kali ni Mama penuhi Haarith's request. Sian dia..asik buatkan untuk Balqees aje..punya lah happy bila dia tgk Mama menguli tepung nak wat pizza tadi..hehehe. Cuma...pizza yang Mama buat tu jadik garing sebab Mama canaikan dia leper sangat..heheh...dah sudah buat..baru baca balik resepi..ghupenya..diameter 10cm jek..hahaha..nasiblah...dah le tu..Haarith kata x sedap mcm pizza hut...hehehe..tapi pas sekeping..sekeping habis dia kerjakan...heheh...Eskrim stoberi..MARVELUSSSS!!! mmg menjadi..kalah eskrim WALLS...hahahah.. Mama letak stoberi cincang...so kids bila tang stoberi cincang tu...dia org buang sebab..MASAM...yup..stoberi tu x macam stoberi yg kat blog SIS HANA....[hehehe..k.hana..enterprem nama k.hana nih]. Tapi Mama suka jek..sebab eskrim tu dah manis...so dapat masam2 skit..sedap lah kan....But..nak amik gambar..bateri kamera kong pulak...so..pembaca yang budiman...bayang kan ajelah piza dan eskrim tu ye...lagi pun x berapa cun nak masukkan dlm blog..heheheheheheh

Gambar pokok stoberi yg enterprem..kira ok lah ye...




Aduh...kepala Mama ni makin sakit pulak...
Baba...bila Baba nak balik nih....sakit nih..kepala Mama...


Head'8,
iGLoo MaMa
Shah Alam

Project Teacher's Day

Salam buat semua...
Akhirnya..berjaya jugak cobaan pertama Mama nih....Alhamdulillah..terima kasih buat Sis Aymy untuk resepinya...tapi Mama ubah skit..resepi cupcake pandan...Mama tukar jadik CUPCAKE STOBERI....ada letak stoberi cincang lagi kat dalam kek tuh....hehehehe
Kek menjadi sangat gebu dan chantekkk Masya Allah....bestlah...seronok bangat...Dah tu buat decoration topping tu..siap letak fresh stoberi masam..hahaha..Balqees bangun tdo terus terpa kek n dia sibuk nak pegi sekolah...hahahah..Hari Ahad orang x sekolah lah sayang...
Balqees cakap...kek Mama ni macam stoberi farm lah...pastu ada semut datang...hahaha..cokelat rice tu dia katakan semut...anak..anak....
Baba pulak kata...catiknyaaaa Masya Allah..ni yang buat Mama rasa kembang 2 mangkuk...heheh..rasa mcm nak terbang ke Riyadh n suapkan kek ni banyak-banyak...luv u Baba...






Sedang Teruja!!
MaMa iGLoo
Shah Alam

Teacher ooo Teacher...

Salam buat semua....

"Lima jari, lima jari
Lima jari Allah beri
Tunjuk atas, tunjuk bawah
Syukur Alhamdulillah.."

Itu antara lagu-lagu yang Balqees bawak balik sepanjang 3 bulan setengah dia bersekolah. Kadang-kadang..Mama terpaksa pikir apa yang dia nyanyikan sebab bijik butirnya x clear dan of course..kids menyanyi..memang dia akan main hentam je...asal kena bunyi..heheheh
Last Friday...
"Mama...teacher asks Mama to bake a cake"
"For whom?" Mama bertanya pada Balqees
"For teacher's day"
"OOO....teachers day...." Mama menyahut sambil membelok kereta untuk keluar dari Kota Kemuning menuju ke kediaman kami.
"Mama ni..dengar tak cakap Kakak ni?"
"Dengar...kenapa pulak nak marah Mama?"
"Jomlah kita beli cherry, coklat..kan nak buat kek..."
"Ermmm..Kakak ada duit ke?"
"Ada...nah.." Balqees menghulur duit ke Mama bila Mama terpaksa buat U-Turn untuk ke MaxValue.
"Hah?? 50sen? Mana cukup......"
Perbualan ini tamat..dan Mama terbang lebih kurang RM15 tanpa dirancang...yelah..bila dah masuk MaxValue tu..nampak Vitagen..Balqees amik, nampak coklat..Balqees amik coklat...heheheh..sudahnya..cup kertas yang Mama nak beli jadik lupa....hemmmmmm..

kena denda..main sangat dgn bakul ni..Mama angkat letak atas meja..tobat dah..sampai skrg x main masuk dlm bakul lagi..heheh

Dan hari ini...setelah siap Apam Gula Merah yang Mama kepingin nak makan 2 hari lepas..Balqees dengan muka masamnya...
"Mana kek yang kakak suruh Mama buat?"
"Kan Mama kata ari Ahad Mama buat insya Allah"
"HUH!!!!!!" Dia mengeluh sambil mengerutkan kening...
"Kenapa pulak? Mama janji kata nak buat hari Ahad..bukan hari ni.."
"Jomlah kita pegi Tesco..."
"Laaa..nak buat apa pulak nak ke Tesco nih?"
"Nak beli strawberry...kakak nak Mama buat kek strawberry lah" Anak dara Mama berkata sambil memeluk tubuh...
"Hemmmm...anak..anak.....Strawberry Cake pulak dah..."
"Mama nih....." dah start lah tu..perang kerut kening..heheheheh

Mama pun cerita kat Baba perihal kisah Balqees ni...Baba tanya Mama
"Macam mana teacher tu buat sampai Balqees boleh mintak kek ye?"
"Ntah.." Mama menjawab....
"Kenalah buat kek ye?" kedengaran suara Baba nak ketawa..mungkin terbayang-bayang perangai Balqees yang akan tuntut segala janji walaupun janji tu dah buat berbulan lamanya...Masya Allah ingatan dia....
"Ermmm..nampaknya begitulah...Teacher ooo Teacher....."



align="left">Teachers..Happy yek hendaknya..

iGLoo MaMa

Shah Alam

Beef Burger with Pasta & Steamed Vegi

Salam to all...

Waahhhhh..blog Mama ni dah macam blog makanan pulak sehari dua nih..heheheh..kan dah Mama katakan...tengah MOOD masak nih...so.memanglah akan terlebih rajin..hahahahah..

Breakfast ari ni Mama buat Beef Burger, Pasta dan Steamed Vegi. Mama memang akan amik heavy breakfast setiap hari dan makan skit jek untuk lunch dan dinner...kadang2 tu..just makan balik je breakfast tu kalau still available lagi...why? heheh..becoz Mama kan breastfeed kan Aiman...so kalau makan berat waktu pagi nih....susu banyak skit n supply akan maintain sepanjang hari...insya Allah.

Cuma mungkin untuk hari ni..Mama kena masak nasi goreng untuk lunch..sebab Sitti [Mama punya MIL] x berapa boleh makan Beef Burger nih.....Sitti just boleh layan vegi n pasta tu jek...sian Sitti...

So..this is the pic..thanks to Hana for this idea and Mama mintak halal yek resepi gravy tuh. For Beef Burger..Mama amik resepi dari Aludra from http://www.myresipi.com/






Tengah kira kalori...
iGLoo MaMa
Shah Alam

Pulut Kuning & Kari Daging

Salam buat semua...

Hari ni rajin skit...buat pulut kuning and kari daging pepagi lagi..heheheh..jap lagi nak masak nasik..so 2in1..kari tuh boleh makan ngan nasik n pulut...alangkah berbahagianya jika Baba pun dapat merasakan cobaan pertama membuat pulut kuning dengan rice cooker...sedap dan lembut....nyum-nyum.....



Jemput Makan?
iGLoo MaMa
Shah Alam

Agar-agar Oreo dan Bidadari Dari Timur


Salam buat semua.

Alhamdulillah..setelah sekian lama, penyakit MALAS Mama kini semakin berkurangan dan Mama kembali menyerikan dapur kesayangan Mama...
Dan semalam semasa Mama membelek-belek blog sahabat kepada sahabat Mama..yang kini berada di Kuwait..Mama terliur melihat Agar-agar Oreo. Memandangkan stok Oreo Mama sentiasa ada [Balqees suka sangat dengan Oreo], Mama pun sambar resepi dari blog Aymy[Minta maaf ye tuan blog dan terima kasih...].

Apa yang ditulis oleh tuan blog..agar-agar ni akan jd 2 lapis dgn sendirinya...but Mama punya..x jd pulak mcm tu..hhehheh..Namun..hasilnya tak mengecewakan Mama..... Alhamdulillah...walaupun x jadik dua lapis...tapi..memang sedappp....Mama gunakan susu pekat dan milo instead of susu segar dan serbuk koko...so..Mama kurangkan sikit susunya...sebab milo dah manis...dan yang paling memeranjatkan Mama..Balqees mengadap agar-agar ni sampai 4 cup sekaligus..dan hari ini sibuk nak bawak ke sekolah....[dia x suka agar-agar dan benda2 yang lembik2] dan bekalannya habisss...kawan-kawan kata suruh Mama buat lagi..hehehehe.

Bila agar-agar dah sejuk...Mama pun layan agar-agar ni sambil membaca buku yg baru Mama beli dari bukuonline2u bertajuk Bidadari Dari Timur..ilham dan cerita dari isteri Tuan Guru Nik Aziz. Pada Mama..buku ni setakat ok ajelah..coz ayat terlalu berbunga-bunga dan lambat nak sampai maksud..gaya penceritaan terlalu puitis. Mama lebih berminat pada autobiografi daripada novel sebegini...erm..whatever pun...Mama adalah peminat setia no 1 pada isteri Tuan Guru ni...air muka dia bersih Masya Allah...

Oklah..nak relaks2 with my dearest kids sambil tengok Playhouse Disney ni..heheh..layanlah gambar agar-agar dan buku Mama.....




yang hitam-hitam tu Oreo yang bergumpal..x mo hancur...hehehe



Tengah Rajin....
iGLoo MaMa
Shah Alam

Kids with their DOUGH !!

Salam to all...

Well..Alhamdulillah..Balqees is getting better and Haarith is recovering from his gums problem. Yesterday, they asked for a 'tanah liat' to play with. And actually Mama dont like the smell of 'tanah liat' at all...so..Mama came up with the idea of D.O.U.G.H. Pagi-pagi lagi Mama dah prepare kan doh untuk Balqees dan Haarith dan syarat-syarat untuk bermain..

Syarat yang pertama ialah mission untuk Balqees makan 4 keping bsikut marrie dan Haarith makan 2 mangkuk Spaghetti with Mushroom Soup. Dan Syarat yang kedua ialah MAKAN UBAT. Alhamdulillah..semuanya menurut perintah sebab awal-awal lagi Mama dah tunjukkan doh yang Mama buat tu..hehehe..taktik untuk dia org makan breakfast dan makan ubat.

Dan aktiviti seterusnya..ialah..bermain dan bermain....penuh dining hall dengan tepung..its ok..asalkan kids have FUN











Tepung Sana Sini...
iGLoo MaMa
Shah Alam

TAG from Azlin Mohamad

Salam buat semua..


Again...tagging game...this time came from my former English Classmate in IIUM...Azlin Mohamad.....Thanks Lin


1. Letakkan gambar pasangan anda yang paling macho/mengancam



This pic taken on 6th July 2008. The day that Baba officially left us for his job at Riyadh. Sebenarnya Baba sedih..but not to get Mama crying all the day..Baba tersengih jek sepanjang perjalanan ke KLIA...control macho Ba...


2. Letakkan gambar anda bersama keluarga/pasangan anda yang paling anda suka tengok








Semua gambar di atas adalah gambar yang Mama suka sangat tengok..sebenarnya x banyak gambar Mama dan Baba berdua..sebab malu lah nak mintak in law amik gambar..heheheh


3. Letakkan apa-apa gambar yg mencuit hati dan tulang rusuk anda.



Fuhh..Mama dan Baba tersengih...bukan sebab nak amik gambar tau..sebabnya kami keletihan mendaki bukit tu..konon-kononnya nak tengok sekitar Cameron Highland dari atas..

So Lin....dah setel dah ur tag..Watch out for Mama's tag soon......

Suka Makan TickTack
iGLoo MaMa
Shah Alam